Svar på spm. nr. S 1717: Mener ministeren, at det er rimeligt, at det sundhedspersonale, der faktisk har stået i front og hjulpet de mange syge, risikerer at få en fyreseddel, fordi de er blevet smittet med covid-19 på arbejdet og har fået senfølger?
Tilhører sager:
Aktører:
- Spørger: Liselott Blixt
- Besvaret af: sundhedsministeren
- Til: Magnus Heunicke
- Minister: sundhedsministeren
Svar på spm. S 1717 (D1846138).docx
https://www.ft.dk/samling/20201/spoergsmaal/s1717/svar/1801681/2432672.pdf
Medlem af Folketinget Liselott Blixt (DF) har den 27. juli 2021 stillet følgende spørgs- mål nr. S 1717 til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmål S 1717: ”Mener ministeren, at det er rimeligt, at det sundhedspersonale, der faktisk har stået i front og hjulpet de mange syge, risikerer at få en fyreseddel, fordi de er blevet smit- tet med covid-19 på arbejdet og har fået senfølger?” Svar: Vores sundhedspersonale har udvist en helt ekstraordinær indsats for vores samfund i forbindelse med coronaepidemien, og det skylder vi dem en kæmpe tak for. Det virker derfor også uforståeligt for mig, hvis sundhedspersonale, der har stået i front og taget sig af coronapatienter, bliver fyret, fordi de er blevet smittet med CO- VID-19 på arbejdspladsen og har fået senfølger. Som minister kan jeg ikke gå ind i de konkrete sager. Når det kommer til ansættelses- retlige forhold, er det et anliggende mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Jeg vil der- for stærkt opfordre arbejdsmarkedets parter til så vidt muligt at finde fleksible løsnin- ger lokalt, der tager hensyn til sundhedspersonale, som er blevet ramt af COVID-19 og har fået senfølger. Jeg har indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, som oplyser, at: ”Sygefravær på grund af smitte med COVID-19 følger de almindelige ansættelsesret- lige regler, herunder i forhold til saglighed ved eventuel afskedigelse. Det er således almindeligt, at kollektive overenskomster indeholder bestemmelser om, at afskedi- gelse skal være sagligt begrundet og fx også om inddragelse af tillidsrepræsentanter i forbindelse med afskedigelse. I forhold til offentligt ansatte vil forvaltningsretlige reg- ler, fx om partshøring, desuden skulle overholdes. Det er den enkelte arbejdsgiver, som beslutter, om en ansat skal afskediges, men såvel lovgivningen som overenskom- ster sikrer, at afskedigelser ikke kan ske vilkårligt og uden videre. Særligt i forhold til afskedigelse på grund af længevarende sygdom, som en ansat har pådraget sig på arbejdet, kan det oplyses, at sygefravær på grund af smitte med CO- VID-19 følger de almindelige ansættelsesretlige regler, herunder i forhold til saglighed ved eventuel afskedigelse. Det er vigtigt, at de medarbejdere, der er blevet syge med COVID-19, og hvor smitten antages at være sket i forbindelse med arbejdet, anmelder det som en arbejdsskade. Hvis sagerne anmeldes, kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring tage stilling til, om der skal ydes erstatning i den enkelte sag. Læger og arbejdsgivere har pligt til at anmelde he holdsvis erhvervssygdo e og arbejdsulykker.” Folketingets Lovsekretariat Holbergsgade 6 DK-1057 København K T +45 7226 9000 F +45 7226 9001 M sum@sum.dk W sum.dk Dato: 09-08-2021 Enhed: SPOLD Sagsbeh.: DEPTLAN Sagsnr.: 2112059 Dok. nr.: 1846138 Epidemiudvalget 2020-21 Offentligt Side 2 Siden COVID-19 udbruddet har regeringen og sundhedsvæsenet iværksat en række tiltag og foranstaltninger for at minimere smittespredning blandt patienter og sund- hedspersonale. For eksempel blev frontpersonalet (efter sundhedsstyrelsens krite- rier) tilbudt vacciner mod COVID-19 blandt de første grupper i samfundet. Det er beklageligt, når sundhedspersonale i forbindelse med deres arbejde er blevet smittet med COVID-19 og har fået senfølger. Derfor er det også en vigtig prioritet for regeringen, at der fortsat er fokus på at mindske smittespredningen med COVID-19 og tage hånd om de borgere, som har fået komplekse og langvarige senfølger heraf. Med venlig hilsen Magnus Heunicke / Trine Lasson Andreasen