Svar på spm. nr. S 1374: Mener ministeren, at det er acceptabelt at udsætte passagererne for en så ringe service, som det nu er tilfældet med overfyldte tog på Svendborgbanen, når der samtidig skal betales fuld pris for rejsen, og mener ministeren overhovedet, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?

Tilhører sager:

Aktører:


Svar, skriftligt § 20, spm. 1374.pdf

https://www.ft.dk/samling/20151/spoergsmaal/S1374/svar/1340712/1661270.pdf

MINISTEREN
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Lovsekretariatet
Folketinget
5. september 2016
2016 - 4312
Folketingsmedlem Karsten Hønge (SF) har den 30. august 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1374:
Mener ministeren, at det er acceptabelt at udsætte passagerne for en så ringe
service, som det nu er tilfældet med overfyldte tog på Svendborgbanen, når der
samtidig skal betales fuld pris for rejsen, og mener ministeren overhovedet, at
det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?
Svar:
Indledningsvist må jeg oplyse om, at det ikke er mit ansvar at drive Svendborg-
banen, det er DSB’s ansvar.
Det er derimod mit ansvar at tilse, at DSB lever op til den gældende trafikkon-
trakt, som den tidligere regering – støttet af SF og Enhedslisten – indgik med
DSB i 2015. Af den kontrakt fremgår et årligt minimumskrav til belægningen
for hele fjern- og regionaltrafikken, og det krav overholder DSB.
Jeg må derfor acceptere, at det eneste jeg kan gøre i forhold til Svendborgbanen
er, at følge driften tæt, hvilket jeg bl.a. gør gennem de 14-dages rapporter jeg
modtager fra DSB over driften på Svendborgbanen.
For så vidt som spørgeren har konkrete spørgsmål til driften, vil jeg opfordre
spørgeren til at stille disse som udvalgsspørgsmål, hvorefter jeg skal indhente
svarerne hos DSB.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt
2015-16
S 1374 endeligt svar
Offentligt