Svar på spm. nr. S 1707: Hvordan vil ministeren løse problemet med krydsvaccinerede danskere, som rejser ud?

Tilhører sager:

Aktører:


Svar på spm. nr S 1707 (D1839612).docx

https://www.ft.dk/samling/20201/spoergsmaal/s1707/svar/1800824/2431055.pdf

Medlem af Folketinget Per Larsen (KF) har den 15. juli 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. S 1707 til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 1707:
”Hvordan vil ministeren løse problemet med krydsvaccinerede danskere, som rejser
ud?”
Svar:
I forhold til borgere, der har fået deres første stik med AstraZeneca vaccinen, vurde-
rer Sundhedsstyrelsen, at det sundhedsfagligt er bedst at tilbyde disse borgere andet
stik med en mRNA-vaccine. Et evt. 3. stik er for nuværende ikke del af det danske vac-
cinationsprogram.
I forhold til rejser, så er der forskellige krav til indrejse, herunder ift. test, vaccination
og tidligere smitte. I Danmark er det fx et krav til vaccination, at det er EMA-god-
kendte vacciner. Udenrigsministeriet modtager løbende oplysninger om andre landes
indrejserestriktioner og oplyser herom på ambassadernes hjemmesider, herunder om
hvorvidt krydsvaccinerede anerkendes som færdigvaccinerede. I forbindelse med for-
handlingerne om Rådets henstilling af 14. juni 2021 om ændring af henstillingen om
en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed som reaktion på co-
vid-19-pandemien, har Danmark desuden aktivt arbejdet for, at krydsvaccination bør
anerkendes som færdigvaccination. Langt de fleste EU- og Schengenlande anerkender
nu personer, der har modtaget første vaccinestik med Astra Zeneca og andet stik
med en mRNA-vaccine, som færdigvaccinerede.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke / Maja Holm Andreasen
Folketingets Lovsekretariat
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M sum@sum.dk
W sum.dk
Dato: 23-07-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPMAHA
Sagsnr.: 2111825
Dok. nr.: 1839612
Epidemiudvalget 2020-21
Offentligt