Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 29. maj 2018
Tilhører sager:
Aktører:
AX21688
https://www.ft.dk/RIpdf/samling/20171/lovforslag/L238/20171_L238_efter_2behandling.pdf
Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 29. maj 2018 Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven (Lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.) § 1 I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 396 af 2. maj 2018, foretages følgende ændringer: 1. I § 9 J, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1 og 2, jf. dog arbejds- markedsbidragslovens § 3,« til: »nr. 1, 2 og 4, jf. dog 2.-4. pkt. og arbejdsmarkedsbidragslovens § 3,«, og »med fradrag af bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven« udgår. 2. I § 9 J, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nye punktum- mer: »Indbetalinger til ratepension og ophørende livrente om- fattet af pensionsbeskatningslovens § 19 indgår med det be- løb, for hvilket der er bortseelsesret efter pensionsbeskat- ningslovens § 19. Indbetalinger til Arbejdsmarkedets Til- lægspension indgår med de indbetalinger, som arbejdsgiver- ne indberetter til skatteforvaltningen. Indbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 2 og 4, indgår ikke.« 3. I § 9 J, stk. 1, 3. pkt., der bliver 6. pkt., ændres »1. og 2. pkt.« til: »1.-5. pkt.« 4. § 9 J, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. For indkomståret 2018 udgør procenten 9,5, og grundbeløbet 31.300 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2019 udgør procenten 10,1, og grundbeløbet 33.200 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2020 udgør procenten 10,5, og grundbeløbet 34.400 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2021 udgør procenten 10,6, og grundbeløbet 34.700 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2022 og efterfølgende ind- komstår udgør procenten 10,65, og grundbeløbet 35.100 kr. (2010-niveau). Grundbeløbene reguleres efter personskatte- lovens § 20.« 5. I § 9 J, stk. 3, 1. pkt., ændres »1., 3. og 4. pkt.« til: »1.- 4., 6. og 7. pkt.« 6. Efter § 9 J indsættes: »§ 9 K. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan lønmodtagere m.fl. og selvstændigt erhvervsdrivende fradrage procenten anført i stk. 2 af samme grundlag og under samme betingelser som nævnt i § 9 J, stk. 1, 1.- 4. og 6. pkt., for den del, der overstiger et grundbeløb på 171.300 kr. (2010-niveau). Fradraget kan dog højst udgøre grundbe- løbet nævnt i stk. 2. Stk. 2. For indkomståret 2018 udgør procenten 2,5, og grundbeløbet 1.200 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2019 udgør procenten 3,75, og grundbeløbet 1.800 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2020 og efterfølgende ind- komstår udgør procenten 4,5, og grundbeløbet 2.200 kr. (2010-niveau). Stk. 3. Grundbeløbene i stk. 1 og 2 reguleres efter person- skattelovens § 20. § 9 L. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan personer fradrage procenten nævnt i stk. 3 af deres fradrags- berettigede pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbe- skatningslovens § 18 og pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, jf. dog 2.-5. pkt. og stk. 2. Pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslo- vens § 18 indgår med det beløb, hvormed de i indkomståret fradrages efter pensionsbeskatningslovens § 18. Indbetalin- ger til ratepension og ophørende livrente omfattet af pen- sionsbeskatningslovens § 19 indgår med det beløb, for hvil- ket der er bortseelsesret efter pensionsbeskatningslovens § 19, og efter fradrag af indeholdt arbejdsmarkedsbidrag. Øv- rige pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatnings- lovens § 19 indgår efter fradrag af indeholdt arbejdsmar- kedsbidrag. Der kan højst beregnes fradrag af et grundbeløb på 63.900 kr. (2010-niveau). Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Til lovforslag nr. L 238 Folketinget 2017-18 Skattemin., j.nr. 2018-1150 AX021688 Stk. 2. Indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger om- fattet af pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 1, nr. 1-4, fra- går i den efter stk. 1 beregnede sum af fradragsberettigede pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslo- vens § 18 og bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, når der i det fo- regående indkomstår er foretaget sådanne udbetalinger. 1. pkt. gælder dog ikke: 1) Udbetaling af invalidepension indtil opnåelse af folke- pensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension. 2) Udbetaling af rateforsikring i tilfælde af forsikredes in- validitet. 3) Udbetaling af rateopsparing i tilfælde af kontohaverens varigt nedsatte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension. 4) Udbetaling af ægtefælle- eller samleverpension. 5) Udbetaling til efterladte. 6) Udbetaling af tjenestemandspension. Stk. 3. Procenten nævnt i stk. 1 udgør 8 for indkomstårene 2018 og 2019 og 12 for indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår, jf. dog 2. pkt. Fra og med det 15. indkomstår før det indkomstår, hvor personen når den folkepensionsalder, jf. § 1 a i lov om social pension, der gælder for den pågæl- dende ved indkomstårets begyndelse, udgør procenten 20 for indkomståret 2018, 22 for indkomståret 2019 og 32 for indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår.« § 2 I personskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1163 af 8. oktober 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 191 af 27. februar 2017 og senest ved § 6 i lov nr. 396 af 2. maj 2018, foretages følgende ændringer: 1. § 6, stk. 2, affattes således: »For indkomståret 2018 udgør procenten 11,13. For ind- komståret 2019 udgør procenten 12,16. For indkomstårene 2020 og 2021 udgør procenten 12,17. For indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår udgør procenten 12,18. For personer, der ikke har pligt til at betale indkomstskat ef- ter § 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov om kommu- nal indkomstskat, udgør procenten 4,13 for indkomståret 2018. For indkomståret 2019 udgør procenten 4,16. For ind- komstårene 2020 og 2021 udgør procenten 4,17. For ind- komståret 2022 og efterfølgende indkomstår udgør procen- ten 4,18.« 2. I § 26, stk. 2, nr. 5, ændres »fradraget beregnet efter lig- ningslovens § 9 J fratrukket et fradrag opgjort på samme grundlag« til: »fradragene beregnet efter ligningslovens §§ 9 J, 9 K og 9 L fratrukket et fradrag opgjort på samme grund- lag som fradraget efter § 9 J«. § 3 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2. Loven har virkning fra og med indkomståret 2018, jf. dog stk. 3. Stk. 3. Ligningslovens § 9 L, stk. 2, som affattet ved lo- vens § 1, nr. 6, har virkning for pensionsudbetalinger, der sker i 2019 eller senere, jf. dog 2. pkt. Ved afgørelsen af, om der i det foregående indkomstår er foretaget pensionsudbeta- linger som nævnt i ligningslovens § 9 L, stk. 2, 1. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 6, ses bort fra udbetalinger foreta- get før den 1. december 2018. Stk. 4. Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kir- keskat for indkomståret 2018 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den bereg- nede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2018, der følger af denne lovs § 1. Stk. 5. Den beregnede korrektion af den kommunale slut- skat og kirkeskat efter stk. 4 fastsættes af økonomi- og in- denrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2018, der foreligger pr. 1. maj 2020. 2