Henvendelse af 29/11-17 fra VedvarendeEnergi og NOAH vedr. elmarkedsdirektivet
Tilhører sager:
Aktører:
VE-NOAH-om-elmarkedsdirektiv
https://www.ft.dk/samling/20171/kommissionsforslag/KOM(2016)0864/bilag/8/1825479.pdf
Side 1 af 1 Klosterport 4 F, 1.sal DK - 8000 Aarhus C Tel: +45 86 76 04 44 www.ve.dk CVR/SE nr. 8320 9313 D 28.november 2017 R Gunnar Boye Olesen E olesen@ve.dk Tek.: +45 86760444 Fax+4586227096 EU - regler skal sikre lokal produktion af vedvarende energi Danmark forhandler pt. ændringerne af EU’s elmarkedsdirektiv, og det er på dagsordenerne for Folketingets Energi-, forsynings-og Klimaudvalg 30/11 og Europa-Udvalg 1/12. Her skal tages stilling til et mandat, som er beskrevet i følgende notat, side 22-23 http://www.eu.dk/samling/20171/kommissionsforslag/KOM(2016)0861/bilag/7/1822639.p df. Desværre mangler der i regeringens holdning en klar støtte til lokal elproduktion baseret på vedvarende energi. Den omstilling til vedvarende energi, som også Danmark ønsker, vil have gavn af at alle kan deltage med egenproduceret vedvarende energi. Og der er meget store potentialer i EU og faldende priser for egenproduktion af el fra vedvarende energi. En uafhængig undersøgelse har vist, at op mod halvdelen af elforbruget i EU med fordel kan dækkes af lokal VE-baseret produktion. Derfor opfordrer vi fra Miljøorganisationen VedvarendeEnergi og NOAH – Friends of the Earth Denmarks CJE gruppe, til at det danske mandat for elmarkedsdirektivet tilføjes en prioritering af lokal, vedvarende energiproduktion. Forringelse for lokal produktion i EU's’ nye elmarkedsregler Der er i forslaget i det nye elmarkedsdesign (revideret elmarkedsdirektiv og elmarkedsforordning) en række forringelser for lokal vedvarende energiproduktion i form af afskaffelse af fortrinsret for vedvarende energi i lastfordelingen, og afskaffelse af regler om at EU-landene skal udvikle elsystemet til at kunne indpasse en stigende mængde vedvarende energi. Der er til gengæld i forslaget indført relativt svage rettigheder for lokale energifælles- skaber til fælles produktion og forbrug af el, samt for forbrugere, der også selv producerer el. Desværre er det ikke med i den danske holdning at styrke disse rettigheder. Tværtimod foreslår EU-landene bl.a. at kræve at alle, der selv producerer vedvarende energi til elnettet, skal være finansielt ansvarlige for den ubalance, de påstås at påføre elforsyningen, og det foreslås derfor at de skal være balanceansvarlige. Der således hårdt brug for at Danmark taler de lokale VE – producenters sag, og begynder at arbejde for regler, der kan fremme, ikke modvirke deres muligheder. Der er desværre allerede i dag rigtig mange eksempler på at urimelige tariffer, gebyrer og administrative byrder holder lokal produktion tilbage og dermed gør omstillingen til vedvarende energi sværere og langsommere. Forslag til dansk støtte til lokal vedvarende energi Derfor foreslår at vi at der tilføjes følgende til den danske holdning: Lokale energifællesskaber og elforbrugere skal sikres mulighed for at producere el baseret på vedvarende energi, både til eget forbrug og til salg, uden urimelige omkostninger eller urimelige administrative byrder. Urimelige omkostninger er tariffer og gebyrer, der ikke modsvares af en forholdsmæssig andel af brug af elnet (opdelt i hhv. omkostninger for distributionsnet og transmissionsnet) og systemydelser. Urimelige administrative byrder er administrative procedurer, der ikke er tilpasset elproduktionens størrelse, og som overstiger de administrative byrder for en forbruger af samme størrelse. Alle borgere skal have ret til at producere og sælge deres egen el fra vedvarende energi uden urimelige byrder eller omkostninger. Uddybning og flere oplysninger ved Gunnar Boye Olesen, VedvarendeEnergi, tlf. 24269933 og Henning Bo Madsen, NOAH - CJE gruppe, tlf. 71570816. Europaudvalget 2016 KOM (2016) 0864 Bilag 8 Offentligt