Svar på spm. nr. S 1184: Finder ministeren det rimeligt, at energiselskabet Verdo, der siden 2023 har været præget af millionunderskud, fortsat udbetaler en millionløn til selskabets administrerende direktør, mens forbrugerne risikerer at blive efterladt med regningen, og agter ministeren på den baggrund at tage initiativ til at sikre, at forbrugernes midler prioriteres til lavere energipriser frem for finansiering af gyldne direktørlønninger?
Tilhører sager:
Aktører:
- Spørger: Nick Zimmermann
- Besvaret af: klima-, energi- og forsyningsministeren
- Minister: klima-, energi- og forsyningsministeren
- Til: Lars Aagaard
Svar på S 1184.docx
https://www.ft.dk/samling/20241/spoergsmaal/s1184/svar/2147717/3037414.pdf
Side 1/2 Ministeren Dato 10-06-2025 J nr. Akt-id 580678 Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: kefm@kefm.dk www.kefm.dk Folketingets Lovsekretariat Christiansborg 1240 København K Folketingsmedlem Nick Zimmermann (DF) har d. 27. maj stillet mig følgende spørgsmål S 1184, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmål nr. S 1184: Finder ministeren det rimeligt, at energiselskabet Verdo, der siden 2023 har væ- ret præget af millionunderskud, fortsat udbetaler en millionløn til selskabets ad- ministrerende direktør, mens forbrugerne risikerer at blive efterladt med regnin- gen, og agter ministeren på den baggrund at tage initiativ til at sikre, at forbru- gernes midler prioriteres til lavere energipriser frem for finansiering af gyldne di- rektørlønninger? Svar Det er i dag selskabernes bestyrelser, som har ansvaret for at fastlægge afløn- ningen af direktionerne i forsyningssektoren inden for de retningslinjer, som fast- lægges af ejerne. Sådan skal det blive ved med at være. Vi har i dag en økonomisk regulering af forsyningssektorerne. Fx har elnetvirk- somhederne en indtægtsrammeregulering og fjernvarmeselskaberne har en hvile-i-sig-selv-regulering samt et forbrugerprisloft. Aflønning af de regulerede selskabers medarbejdere, herunder direktionen, indgår i som en omkostning i den økonomiske regulering. Det er henholdsvis Forsyningstilsynet (el-net og varme) og Vandsektortilsynet, der har til opgave at føre tilsyn med, at de regule- rede selskabers prisfastsættelse lever op til forsyningsreguleringen. Jeg mener, at selskaber i forsyningssektoren bør have et skarpt fokus på at le- vere forsyningsydelser til borgerne til rimelige priser, og jeg vil opfordre til, at dette er afspejlet i vederlagspolitikken. Når det er sagt, har jeg selvfølgelig re- spekt for, at sektoren skal kunne agere i et konkurrencepræget arbejdsmarked. Offentligt S 1184 endeligt svar 2024-25 Side 2/2 Jeg vil klart opfordre ejerne til at forholde sig til vedlagspolitikken i det selskab, man er medejer af. Det gælder både for de andelsejede og kommunalt ejede selskaber. Der er udarbejdet anbefalingerne for god selskabsledelse for såvel forbrugerejede selskaber som kommunalt ejede selskaber af de respektive brancheforeninger, som udgør et godt grundlag for at tage denne dialog. Med venlig hilsen Lars Aagaard