UFS alm. del - foreløbigt svar på spm. 3 om CO2-afgift på indenrigsfærgerne
Tilhører sager:
- Hovedtilknytning: UFS alm. del (Spørgsmål 3)
Aktører:
Foreløbigt svar på UFS spm. 3.pdf
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/3/svar/2129136/3004112.pdf
Transportministeriets Logo Transportministeren Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K Telefon 41 71 27 00 Udvalget for Småøer Folketinget 10. april 2025 2025-1457 Udvalget for Småøer har i brev af 13. marts 2025 stillet mig føl- gende spørgsmål (UFS alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD). Spørgsmål nr. 3: Vil ministeren venligst, som opfølgning på sit svar på spørgsmål nr. 1 (UFS alm. del), svare konkret på spørgsmålet, som har følgende ordlyd: Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan betyde, at det bliver svæ- rere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har omstillet deres færger til el-færger? Spørgsmålet er stillet som opfølgning på Udvalget for Småøers møde den 22. januar 2025 med Færgesekretariatet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslutningen af Danske Småøer om imple- mentering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og målrettede regler m.v. Svar: Det har ikke været muligt at besvare spørgsmålet inden for svarfri- sten. Spørgsmålet forventes endeligt besvaret inden for tre uger. Med venlig hilsen Thomas Danielsen Offentligt UFS Alm.del - foreløbigt svar på spørgsmål 3 Udvalget for Småøer 2024-25