Spm. om CO2-afgift på indenrigsfærgerne
Tilhører sager:
- Hovedtilknytning: UFS alm. del (Spørgsmål 3)
Aktører:
Udvalgsspørgsmål.pdf
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/3/2989999.pdf
Udvalget for Småøer Til: Transportministeren Dato: 13. marts 2025 Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål: UFS alm. del Spørgsmål 3 Vil ministeren venligst, som opfølgning på sit svar på spørgsmål nr. 1, (UFS alm. del), svare konkret på spørgsmålet, som har følgende ordlyd: Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan betyde, at det bliver sværere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har omstillet deres færger til el-færger? Spørgsmålet er stillet som opfølgning på Udvalget for Småøers møde den 22. januar 2025 med Færgesekretariatet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslutningen af Dan- ske Småøer om implementering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og målrettede regler m.v. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD). Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på susie.jessen@ft.dk og til lov@ft.dk. På udvalgets vegne Kasper Roug formand 1/1 Offentligt UFS Alm.del - Spørgsmål 3 Udvalget for Småøer 2024-25