Spm. om CO2-afgift på indenrigsfærgerne

Tilhører sager:

Aktører:


Udvalgsspørgsmål.pdf

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/3/2989999.pdf

Udvalget for Småøer
Til: Transportministeren
Dato: 13. marts 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
UFS alm. del
Spørgsmål 3
Vil ministeren venligst, som opfølgning på sit svar på spørgsmål nr. 1, (UFS alm. del),
svare konkret på spørgsmålet, som har følgende ordlyd:
Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt
en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan
betyde, at det bliver sværere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres
færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har
omstillet deres færger til el-færger?
Spørgsmålet er stillet som opfølgning på Udvalget for Småøers møde den 22. januar
2025 med Færgesekretariatet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer om implementering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og
målrettede regler m.v.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på susie.jessen@ft.dk og til lov@ft.dk.
På udvalgets vegne
Kasper Roug
formand
1/1
Offentligt
UFS Alm.del - Spørgsmål 3
Udvalget for Småøer 2024-25