UFS alm. del - svar på spm. 1 om det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne
Tilhører sager:
- Hovedtilknytning: UFS alm. del (Spørgsmål 1)
Aktører:
Svar på UFS spørgsmål 1.pdf
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/1/svar/2113423/2979860.pdf
Transportministeriets Logo Transportministeren Frederiksholms Kanal 27 F 1220 København K Telefon 41 71 27 00 Udvalget for Småøer Folketinget 19. februar 2025 2025-871 Udvalget for småøer har i brev af 22. januar 2025 stillet mig føl- gende spørgsmål (UFS alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD). Spørgsmål nr. 1: Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan betyde, at det bliver svæ- rere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har omstillet deres færger til el-færger? Spørgsmålet stilles som opfølgning på møde den 22. januar 2025 med Færgesekretariatet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslut- ningen af Danske Småøer om implementering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og målrettede regler m.v. Svar: Med Aftale om udmøntning af omstillingsstøtte fra Grøn skattere- form for industri mv. af 19. marts 2024 har aftalepartierne noteret sig, at CO2-afgiften kan ramme landdistrikter og øer. Det gælder især de danske øer, hvor man er afhængig af en færge. Der er derfor afsat midler fra omstillingsstøtten til støtte til bl.a. in- denrigsfærger omfattet af kommunale tilskud efter udligningsloven i 2025-2029. Regeringen er i færd med at udarbejde en model for udmøntningen af støtten. Med venlig hilsen Thomas Danielsen Offentligt UFS Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1 Udvalget for Småøer 2024-25