Spm., om det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne

Tilhører sager:

Aktører:


Udvalgsspørgsmål.pdf

https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/1/2968440.pdf

Udvalget for Småøer
Til: Transportministeren
Dato: 22. januar 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
UFS alm. del
Spørgsmål 1
Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt
en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan
betyde, at det bliver sværere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres
færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har
omstillet deres færger til el-færger?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på møde den 22. januar 2025 med Færgesekretaria-
tet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslutningen af Danske Småøer om implemen-
tering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og målrettede regler m.v.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på susie.jessen@ft.dk og til lov@ft.dk.
På udvalgets vegne
Kasper Roug
formand
1/1
Offentligt
UFS Alm.del - Spørgsmål 1
Udvalget for Småøer 2024-25