Spm., om det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne
Tilhører sager:
- Hovedtilknytning: UFS alm. del (Spørgsmål 1)
- Hovedtilknytning: UFS alm. del (Spørgsmål 1)
Aktører:
- Stiller: Susie Jessen
- Adressat: indenrigs- og sundhedsministeren
- Stiller: Susie Jessen
- Adressat: transportministeren
Udvalgsspørgsmål.pdf
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/ufs/spm/1/2968440.pdf
Udvalget for Småøer Til: Transportministeren Dato: 22. januar 2025 Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål: UFS alm. del Spørgsmål 1 Mener ministeren, at det er et udtryk for sund fornuft, at der den 1. januar 2025 er trådt en CO2-afgift i kraft på indenrigsfærgerne, der med de øgede udgifter i sidste ende kan betyde, at det bliver sværere og ikke nemmere for kommunerne at få omstillet deres færger til grønne el-færger, og mener ministeren det er realistisk, at alle øerne i 2030 har omstillet deres færger til el-færger? Spørgsmålet stilles som opfølgning på møde den 22. januar 2025 med Færgesekretaria- tet, Småøernes Færgeselskab og Sammenslutningen af Danske Småøer om implemen- tering af standardfærger, behovet for grønne puljemidler og målrettede regler m.v. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD). Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på susie.jessen@ft.dk og til lov@ft.dk. På udvalgets vegne Kasper Roug formand 1/1 Offentligt UFS Alm.del - Spørgsmål 1 Udvalget for Småøer 2024-25