Mener ministeren, at pædagog- og lærerstuderende skal undervises i, at samfundets normer bør ændres, således at heteroseksualitet ikke længere opfattes som en norm, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagog- og lærerstuderende bibringes den opfattelse og dermed må antages at videreformidle den opfattelse, at heteroseksualitet, som trods alt betegner over 90 pct. af befolkningens seksualitet, ikke bør være normgivende for samfundet, og at forestillingen om køn er konstrueret, og at det er staten, der aktivt kønner sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, sådan som det beskrives og opfordres til i de to nye bøger henvendt til henholdsvis pædagog- og læreruddannelsen, »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og »LGBTQ+ i skolen«?

Tilhører sager:

Aktører:


Mener ministeren, at pædagog- og lærerstuderende skal undervises i, at samfundets normer bør ændres, således at heteroseksualitet ikke længere opfattes som en norm, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagog- og lærerstuderende bibringes den opfattelse og dermed må antages at videreformidle den opfattelse, at heteroseksualitet, som trods alt betegner over 90 pct. af befolkningens seksualitet, ikke bør være normgivende for samfundet, samt at forestillingen om køn er konstrueret, og at det er staten, der aktivt »kønner« sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, sådan som det beskrives og opfordres til i de to nye bøger henvendt til henholdsvis pædagog- og læreruddannelsen, »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og »LGBTQ+ i skolen«?

https://www.ft.dk/samling/20222/spoergsmaal/s430/spm/2681061.pdf

Side 1 | 1
Spørgsmål nr. S 430
§ 20 – spørgsmål til mundtlig besvarelse den 12. april 2023
Til: Uddannelses- og forskningsministeren
Dato: 24. marts 2023
Stillet af: Mette Thiesen (DF)
Mener ministeren, at pædagog- og lærerstuderende skal undervises i, at
samfundets normer bør ændres, således at heteroseksualitet ikke længere
opfattes som en norm, og mener ministeren, at det er på sin plads, at
pædagog- og lærerstuderende bibringes den opfattelse og dermed må
antages at videreformidle den opfattelse, at heteroseksualitet, som trods alt
betegner over 90 pct. af befolkningens seksualitet, ikke bør være
normgivende for samfundet, samt at forestillingen om køn er konstrueret, og
at det er staten, der aktivt »kønner« sine borgere og fordeler visse goder og
pligter til det ene køn, sådan som det beskrives og opfordres til i de to nye
bøger henvendt til henholdsvis pædagog- og læreruddannelsen, »Køn,
seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på
pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og »LGBTQ+ i skolen«?
(Spm. nr. S 430).
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Offentligt
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)